شیوه نامه اجرایی درس پروژه
دانشجو موظف است قبل از انتخاب واحد هماهنگی لازم را با استاد پروژه وگروه آموزشی، برای انتخاب و تصویب عنوان و موضوع پروژه به عمل آورده و نسبت به تکمیل فرم های مربوطه اقدام نماید
مقدمه
درس پروژه ماهیت ویژه ای نسبت به سایر دروس این مقاطع داشته ونحوه ی برگزاری آن میتواند تأثیر جدی در آینده ی حرفه ای دانشجویان داشته باشد. بر همین اساس شیوه نامه ی اجرایی حاضر با استفاده از اخذ و جمع بندی پیشنهادهای مراکز و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای و بر مبنای تجارب حاصل از سالهای متمادی اجرای این درس در مراکز، به منظور ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آن تدوین گردیده است. امید می رود این اقدام ، امکان به ثمر نشستن دانسته های دانشجویان و بکارگیری آنها را بیش از پیش فراهم ساخته و ورود دانش آموختگان را به عرصه کار و خدمت تسهیل نماید.
تعریف درس پروژه
درس پروژه به عنوان یک درس مستقل تلقّی شده و اجرای آن الزاماً می بایست دارای ویژگیهای زیر باشد:
1- عناوین و موضوع های انتخابی و تأیید شده برای فعالیت های مطالعاتی و اجرایی دانشجویان می بایست کاربردی و به نحوی باشد که مراحل اجرای آن منجر به:
الف- تبلور یافته های علمی و عملی دانشجویان در دوران تحصیل آنها باشد.
ب- موجب کاربرد روش های تحقیق، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل، نتیجه گیری وکاربری یافته های مطالعاتی یا کارگاهی توسط ایشان بشود.
2- الزاماً منجر به تهیه ی گزارش یا رساله و دفاع دانشجو از یافته های خود (در جلسه ای خاص که برای این منظور تشکیل می گردد ( بشود.
3- حاصل کار اجرا و دفاع درس پروژه به عنوان یکی از ابزارهای کنترل کیفیت فراگرفته های دانشجو در دوره ی کاردانی/ کارشناسی قابل قضاوت و ارزشگذاری باشد.
مقررات ثبت نام و اخذ درس پروژه
تهیه و تحویل فرم ها:
دانشجو موظف است قبل از انتخاب واحد هماهنگی لازم را با استاد پروژه وگروه آموزشی، برای انتخاب و تصویب عنوان و موضوع پروژه به عمل آورده و نسبت به تکمیل فرم های مربوطه اقدام نماید و گروه نیز موظف به همکاری لازم می باشد.
ثبت نام:
- برای انتخاب واحد درس پروژه لازم است دانشجو حداقل دو سوم واحدهای درسی دوره را گذرانده باشد.
- دانشجو می بایست در زمان انتخاب واحد(طبق تقویم آموزشی) درس پروژه را اخذ نماید.
- انتخاب واحد درس پروژه در یک نیمسال انجام می شود و در شرایط خاص با ارایه ی دلایل موجه و تشخیص استاد و تأیید گروه آموزشی مربوط مبنی برآنکه تکمیل پروژه میسر نمی باشد، دانشجو می تواند حداکثر 45 روز مهلت اضافی برای تکمیل پروژه ی خود درخواست نماید.
تبصره 1: چنانچه دانشجو در دوره ی تابستان نسبت به انتخاب واحد درس پروژه اقدام نماید و تکمیل آن تا پایان دوره میسر نباشد می تواند از حداکثر فرصت 45 روز مهلت اضافی با حفظ سایر شرایط بهره مند شود.
مقررات ارایه ی گزارش نهایی درس پروژه
- ارایه ی گزارش نهایی پروژه های کاردانی/کارشناسی مراکز در سه نوبت (دی ماه، خرداد ماه و شهریور ماه) انجام می گیرد. موارد استثنا با هماهنگی گروه آموزشی مربوطه تعیین تکلیف خواهد شد.
- دانشجو می بایست در پایان اولین نیمسال انتخاب واحد درس پروژه نسبت به ارایه ی گزارش نهایی آن اقدام نماید.
- گزارش پیشرفت کار، توسط استاد پروژه بررسی می شود و نمره اختصاص داده شده به این گزارش در نمره ی نهایی دانشجو مؤثر خواهد بود و دانشجو موظف است با تکمیل فرم گزارش پیشرفت ماهانه، در طول دوره، استاد پروژه را از مراحل پیشرفت کار خود مطلع نماید.
- دانشجو پس از اتمام پروژه، گزارش نهایی به همراه مستندات خود را به استاد پروژه ارایه می دهد.
- دانشجو موظف است برای تعیین زمان دفاع به گروه آموزشی مراجعه نماید.
- دانشجو می بایست پس از تأیید استاد پروژه و یک هفته پیش از زمان دفاع، خلاصه ی دو صفحه ای گزارش پروژه و یا مراحل انجام یا ساخت نمونه ی کار مندرج در پروژه ی خود را تهیه و به استاد پروژه ارائه دهد و پس از تأیید استاد پروژه آن را به تعداد داوران تکثیر نماید و به گروه آموزشی مرکز تحویل دهد.
- حضور دانشجو در جلسه ی ارایه ی پروژه ضروری است و در غیر این صورت به منزله ی غیبت محسوب و نمره ی صفر برای دانشجو منظور خواهد شد و در صورت موجه بودن غیبت، در فرصت مقرر و با نظر گروه آموزشی مربوطه، زمان دیگری برای ارایه ی گزارش پروژه تعیین خواهد شد.
- چنانچه نمره ی پروژه زیر حد نصاب باشد، دانشجو موظف است مجدداً نسبت به انتخاب واحد این درس اقدام نماید.
- 12 نمره از کل نمره ی پروژه در اختیار استاد پروژه و 8 نمره با متوسط گیری در اختیار هیأت داوران خواهد بود.
مشخصات فرم های مربوط به مراحل مختلف شروع و پایان درس پروژه:
فرم 1: این فرم مخصوص ارایه ی خلاصه ی پروژه )پروپزال (می باشد و دانشجو می بایست نسبت به تکمیل دقیق اطلاعات مندرج در آن اقدام و پس از دریافت تأیید استاد پروژه، به گروه آموزشی مربوطه تحویل نماید.
فرم 2: مندرجات این فرم توسط مدیرگروه آموزشی مبنی بر تأیید یا عدم تأیید عنوان، موضوع و پروپزال پروژه تکمیل میگردد.
فرم 3: این فرم مخصوص ارایه ی گزارش پیشرفت پروژه / اتمام پروژه می باشد و می بایست به صورت ماهیانه از طریق تکمیل دقیق اطلاعات مندرج در آن به استاد پروژه ارائه شود.
فرم 4: این فرم مخصوص دانشجویانی است که درس پروژه را انتخاب کرده اند و تصمیم دارند به مدت 45 روز برای تحویل پروژهی خود فرصت بگیرند.
فرم 5: فرم تقاضای جلسه دفاعیه است که توسط دانشجو تکمیل و تحویل اساتید راهنما و داور می شود .
فرم 6: فرم ارزیابی پروژه توسط استاد راهنما و استاد داور تکمیل می شود.
فرم 7 : فرم تائیدیه صورتجلسه دفاعیه توسط استاد راهنما ، داور ، مدیر / سرپرست گروه آموزشی و معاون آموزشی پژوهشی و فناوری است که در صفحه اول پایان نامه پروژه پیوست می گردد.
فرم 8 : فرم گواهی تحویل پایان نامه پروژه به کتابخانه و ارائه نمره نهایی استاد راهنما یا استاد پروژه به اداره خدمات آموزشی
شرایط اتمام پروژه
1- دانشجو موظف است یک نسخه از پروژه ی نهایی را با توجه به فرمت جلد، متناسب با امکانات مرکز به انضمام CD حاوی فایل Pdf و Wordو PowerPoint و نیز سایر فایلهای مرتبط را به واحد آموزش تحویل دهد و تأییدیه ی تاریخ دار دریافت ثبت نمره در سیستم یا واحد آموزش را دریافت نماید.
2- رعایت آیین نامه محتوایی و نگارشی در تهیه مستندات نهایی الزامی می باشد. چنانچه دانشجو مستندات و پیوست های نهایی را به طور ناقص تحویل دهد، می بایست ظرف 2 هفته نسبت به رفع نقایص اقدام نماید .
(تا این مراحل استاد پروژه می تواند تا 1 نمره از نمره نهایی دانشجو کسر نماید.) اگر پس از زمان 2 هفته دانشجو نسبت به رفع نقایص اقدام ننماید نمره قبولی نخواهد گرفت.
3- نسخه ی صحافی شده در بایگانی کتابخانه آموزشکده نگهداری شود.