در حال بارگذاری ...
جمعه 21 دی 1403

 رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان قم از رشد فعالیت های این دانشگاه در دو سال گذشته خبرداد.

مهندس رضا حری ریاست دانشگاه فنی وحرفه ای استان قم با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب در نشست با تعدادی ازکارآفرینان کشور مبنی بر این که آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه یابد، عنوان کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری سبب توجه بیش از پیش به آموزشکد ه ها و دانشکده های فنی و حرفه ای شد. هم چنین به علت نقش موثر آموزش فنی و حرفه ای در توسعه اشتغال و کارآفرینی موجب توجه همه ارکان نظام به این مجموعه ها شده است .
وی با بیان اینکه قدمت آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای به قبل از انقلاب اسلامی باز میگردد، عنوان کرد: فعالیت این مجموعه ها تا قبل از سال 1390 تحت نظر وزارت آموزش و پروش بوده ؛ اما بعد از آن به علت  اهمیت موضوع و ضرورت توسعه آموزش عالی فنی و مهارتی ، این واحدها به وزرات علوم ، تحقیقات و فناوری ملحق شد و اکنون  دانشکده های فنی و حرفه ای با 173 واحد در سطح کشور در ذیل دانشگاه فنی و حرفه ای فعالیت می نمایند.
وی با بیان اینکه اکنون  این  دانشگاه  جایگاه ویژه و مهمی در بین دانشگاه های کشور دارد، افزود:  با برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی همه مدیران دانشگاه از ستاد تا صف، از سال1396 یک نهضت خدمت رسانی در عرصه های مختلف کیفی و کمی ودر ابعاد آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی و دانشجویی در این دانشگاه به راه افتاده است.
وی ادامه داد: برای مثال درحوزه فعالیت های آموزشی، شورای برنامه ریزی درسی آموزش های عالی فنی و حرفه ای با هدف بازنگری و تدوین سرفصل های دروس و رشته ها و بروزرسانی و متناسب سازی آنها با نیاز بازار کار در دانشگاه فنی و حرفه ای تشکیل شده و برنامه های درسی در حال بازنگری می باشد؛ همچنین  کارگروه های تعیین صلاحیت علمی مدرسان در سطح آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای به منظور ارزیابی توانمندی علمی و عملی اساتید و ارتقاء کیفی فعالیت های آموزشی تشکیل شده و فعال است.
وی با اشاره به گسترش  فعالیت های پژوهشی دانشگاه فنی حرفه ای عنوان کرد: از جمله برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای بروز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی  می باشد  که هر ساله دنبال می شود و بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نوسازی وبهسازی می گردد که البته  به دلیل گستردگی  آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشکده ها و دانشکده ها در سطح کشور برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند بودجه و زمان مناسب است.
وی ادامه داد: با تلاش و پیگیری ها ی دانشگاه فنی و حرفه ای مجوز ایجاد کانون های شکوفایی خلاقیت و نوآوری در دانشکده های فنی و حرفه ای اخذ شده و از این طریق امکان بهره مندی دانشجویان از مزایا و حمایت های مادی و معنوی این کانون ها فراهم می گردد.
وی بیان کرد: همچنین در حوزه دانشجویی  با هدف ارتقای سطح کیفیت خوابگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای هر ساله بخش قابل توجهی از خوابگاه های دانشجویی نوسازی و بهسازی می گردد . ایجاد مراکز مشاور دانشجویی نیز یکی از اقدامات انجام شده در راستای حل مشکلات دانشجویان در زمینه های مختلف است وهمچنین در این حوزه احداث زمین چمن وتجهیز سلف سرویس مراکز به تجهیزات صنعتی و....از فعالیت های این حوزه می باشد.

وی یادآور شد: به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری
ابتدا کارگروه آموزش های الکترونیکی در سطح آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای و ستاد تشکیل شد و
سپس هر یک از دانشکده ها با توجه به زیرساخت ها و امکانات بومی و منطقه ای  فعالیت خود را با آموزش های الکترونیک دنبال کردند و در ادامه و با راه اندازی سامانه مرکزی ، از اردیبهشت ماه  فعالیت ها در سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه فنی و حرفه ای دنبال شد. علیرغم آنکه آموزش الکترونیک اولین تجربه در این دانشگاه بود اما به دلیل تلاش شبانه روزی همه عوامل مرتبط ، یکی از برنامه های موفق آموزش الکترونیک در کشور محسوب می شود.
همچنین در این خصوص درسامانه مربوطه در تمام دروس از دانشجویان نظر سنجی بعمل آمده است که تقریبا ارزیابی آنهااز این روش مطلوب می باشد .
وی ادامه داد: آموزشکده های  فنی و حرفه ای استان قم  دارای سابقه 25 ساله هستند و زیرساخت ها و امکانات  این مجموعه ها مرتبط با تاریخچه گذشته آنها می باشد لیکن تلاش های بسیاری صورت گرفته است تا نقاط ضعف و کمبودها ی موجود رفع گردد.
وی افزود: به همین دلیل درراستای  برنامه توسعه استانی، پروژه های عمرانی از جمله ساختمان کارگاهی آموزشکده دختران قم با زیربنای 2230 متر مربع ، ساختمان کارگاهی آموزشکده پسران قم با زیربنای 2200 متر مربع ، ساختمان آموزشی آموزشکده دختران با زیر بنای 2200 متر مربع، زمین ورزشی  آموزشکده پسران قم با مساحت 1200 مترمربع ، سالن چند منظوره  و نیروگاه خورشیدی آموزشکده پسران در حال احداث می باشد که با بهره برداری از این فضاها بخش قابل توجهی از نیازهای این مجموعه ها تامین خواهد گردید.  
وی ادامه داد : در سال 1398 تعداد قابل توجهی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی خریداری گردید که از جمله می توان به تجهیزات آزمایشگاه های الکترونیک، برق، مکانیک خودرو، ساخت و تولید اشاره نمود. همچنین برنامه خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در سال 1399 نیز در حال پیگیری و انجام می باشد.
وی افزود: نظر به نقش چشمگیر و اثرگذار آموزش های فنی و حرفه ای و سهم قابل توجه آن در اشتغال پایدار در کشور و با توجه به تلاش های مستمرو خستگی ناپذیر مسئولین دانشگاه فنی و حرفه ای ، افق و آینده روشنی در پیش روی این دانشگاه و دانشجویان فنی و حرفه ای وجود خواهد داشت.
دهقانی رئیس آموزشکده  دختران قم نیز در رابطه با فعالیت های آن آموزشکده عنوان کرد: تشکیل کارگاه بافت، چاپ، حجم، آتلیه عکاسی، تجهیزات اتاق سرور، تجهیزات مورد نیاز رشته کامپیوتر نیز در بخش دختران از جمله فعالیت های این بخش در دوسال اخیر بوده است.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی نظام توجه ویژه ای به آموزش های فنی و مهارتی جود دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده است که 50 درصد آموزش های سطح عمومی(دوره متوسطه) به سمت فنی و مهارتی و در آموزش عالی نیز 30 درصد رشته ها به سمت فنی و مهارتی گرایش یابد که این امر با محوریت دانشگاه فنی و حرفه ای خواهد بود.