معرفی آموزشکده پسران
دانشگاه ملی مهارت واحد استان قم- مرکز پسران به عنوان یکی از 165 مرکز دانشگاهملی مهارت، هم اکنون با 10 رشته کاردانی و 6 رشته کارشناسی فعالیت می کند
مقدمه
آموزش عالی یکی از نهادهای اجتماعی است که نقشی بی نظیـر در تغییـرات فرهنگـی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی دارد. از جمله کارکردهای نظام آمـوزش عـالی مـیتـوان بـه مواردی همچون پیشـرفت و توسـعه، اشـاعه و توسـعة دانـش، تربیـت نیروهـای متخصـص و کارامـد در حوزه های متنوع علمی و پژوهشـی، توسـعة دانـایی و توانـایی، اعـتلای فرهنگـی جامعـه، غنابخشی فرهنگ عمومی، تجدید حیات فرهنگی و ... جامعه اشاره کرد.
آموزش عالی ظرفیتهای نیروهای اجتماعی را ارتقا میدهد که این مسئله یکی از اساسی تـرین پیامـدها و کارکردهـای آن در هـر جامعـه ای به شمار می رود. فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بـا کسب علم و دانش لازم، مهارتهای علمی و تخصصی رابرای فعالیتهای اجتماعی فـرا گرفته و در عرصة اجتماعی در تولید ایده ها، اختراعات، و ابتکارات به کار می گیرنـد. گسترش دانشگاه ها نه تنها نیروی تربیت شدة مورد نیاز جامعه را تأمین مـی کنـد، بلکـه زیرساختهای فکری و فرهنگی جامعه را برای برخورداری از روشها و فنّـاوریهـای نوین فراهم می کند و بر همین اساس مؤثرترین شیوة سـرمایه گـذاری در منـابع انسـانی به شمار میرود.
در این میان دانشگاه ملی مهارت به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور، نقش بسیار مهمی در تامین منابع انسانی مورد نیاز جامعه داشته و به دلیل ویژگی های خاص آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. از جمله ویژگی ها ی این دانشگاه عبارتند از:
1- نوع رشته ها و شیوه آموزشی در آموزشکده های دانشگاه ملی مهارت با تاکید بر کارگاهی بودن 50 درصد آموزش ها، به نحوی است که دانش آموختگان این مراکز علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت های عملی و کاربردی لازم نیز برخوردار بوده و اغلب در زمینه های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازار کار می شوند .
2- دانشجویان این مراکز اغلب از طبقه متوسط و ضعیف جامعه می باشند و تعداد قابل توجهی از آنها به جهت تامین هزینه های تحصیلی خود در حین تحصیل در زمینه های مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار می باشند.
3- آموزشکده های دانشگاه ملی مهارت به تفکیک جنسیتی فعالیت می نمایند، لذا این مراکز در مقایسه با سایر دانشگاه ها، با مشکلات کمتری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه می باشند.
با توجه به نکات فوق تقویت و توسعه کمی و کیفی این مراکز نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال پایدار و رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت.
آشنایی کلی با آموزشکده
دانشگاه ملی مهارت واحد استان قم- مرکز پسران با هدف تربیت نیروی انسانی با مهارت علمی و عملی برای بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و اصلاح هرم شغلی استان ( و تامین نسبت تعداد تکنیسین به مهندس )، در سال 1357 با عنوان انسیتو تکنولوژی قم تاسیس و تا سال 1360 فعالیت خود را با همین نام ادامه داد. پس از یک وقفه چند ساله در سال 1375 و همزمان با سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به قم، با پذیرش دانشجو در 3 رشته کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود.
در ابتدا این مرکز در جوار هنرستان فنی قدس فعالیت نموده و تا سال 1384 بصورت مشترک با این هنرستان اداره می شد. با پیگیری های انجام شده طی سالیان گذشته بخش های مختلف آموزشکده از هنرستان مستقل شد بطوریکه در سال 1378، خوابگاه دانشجویی، در سال 1384 ساختمان آموزشی اداری و نیز در سال 1387 زمین آموزشکده ( و کارگاه های مکانیک خودرو، ساختمان و ساخت و تولید) خریداری و احداث گردید. همچنین با تلاش های مسئولین وقت آموزشکده تعداد رشته های تحصیلی دائر از سه رشته به 11 رشته و تعداد دانشجویان از 90 نفر به بیش از 1300 نفر رسیده است.
رشته های تحصیلی دایر در مرکز عبارتند از:
مقطع کاردانی پیوسته | مقطع کارشناسی ناپیوسته |
---|---|
الکترونیک عمومی |
مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرمافزار حسابداری مهندسی حرفه ای مکانیک خودرو مهندسی اجرایی عمران مهندسی حرفه ای معماری مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی |
هم اکنون این آموزشکده دارای سه مکان با عناوین ذیل می باشد:
مکان شماره 1- ساختمان اصلی (شامل ساختمان اداری – آموزشی و کارگاه های رشته برق و الکترونیک و کامپیوتر)
این مکان در زمینی به مساحت 3910 متر مربع واقع شده و شامل ساختمان آموزشی – اداری به مساحت 3000 متر مربع و کارگاه برق و الکترونیک به مساحت 700 متر مربع می باشد.
کلیه واحد های اداری آموزشکده در این ساختمان مستقر می باشد و رسیدگی به امور اداری و آموزشی در این ساختمان انجام می شود.
همچنین اکثر کلاس های درس تئوری و کلیه کارگاه های رایانه نیز در این ساختمان تشکیل می شود.
مکان شماره 2 - ساختمان پردیسان (شامل کارگاه های رشته ساختمان ، ساخت و تولید ، مکانیک خودرو و معماری)
این مکان در زمینی به مساحت 60000 متر مربع و در شهرک دانشگاهی قم واقع شده است. زمین آن در سال 1387 تهیه گردید و پس از آن در سال 1388 یک سوله کارگاهی با مساحت 760 متر مربع جهت برگزاری کارگاه های رشته ساختمان و ساخت و تولید احداث گردید و در سال 1393 نیز یک سوله کارگاهی دیگر به مساحت 730 متر مربع و یک ساختمان آزمایشگاهی به مساحت 420 متر مربع احداث گردید تا کارگاه های رشته مکانیک خودرو و معماری در این دو ساختمان برگزار شود.
طرح پیشنهادی برای زمین پردیسان
مکان شماره 3 - خوابگاه (شامل خوابگاه دانشجویی و سلف سرویس )
ساختمان خوابگاهی آموزشکده در زمینی به مساحت 2000 متر مربع و با زیربنای 1600 متر مربع در دو طبقه با ظرفیت 150 نفر دانشجو در سال 1377 مورد بهربرداری قرار گرفت.
از ساختمان خوابگاه در تعطیلات نوروز جهت اسکان نوروزی مسافران نیز استفاده می شود.
اگر چه طی سالیان اخیر آموزشکده فنی و حرفه ای پسران قم از رشد نسبتا قابل توجهی برخوردار شده است، اما به هیچ وجه جوابگوی نیازهای استان نمی باشد بطوریکه هم اکنون تنها امکان جذب 22 درصد از فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای را دارا می باشد .
از طرف دیگر شهر قم به عنوان هشتمین کلان شهر ایران با جمعیتی بیش از 1200000 نفر و قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور و همجواری با استان های صنعتی و وجود صنایع مختلف تولیدی نظیر صنعت چوب، صنعت چاپ و . . . نیازمند توجه ویژه ای به منظور توسعه آموزشکده های فنی و حرفه ای می باشد. این درحالیست که هم اکنون سرانه فضای آموزشی این آموزشکده 7.9 متر مربع و سرانه فضای کمک آموزشی 3.6 متر مربع است.
دانشگاه ملی مهارت واحد واحد استان قم- مرکز پسران
قم، 75 متری عماریاسر، انتهای خیابان شهید قدوسی ، روبه روی کوچه 10
کدپستی:3719158518
صندوق پستی: 1397 – 37195
تلفن: 37785000-025 الی 37785005 -025
نمابر: 37785003-025
شهرک دانشگاهی پردیسان،
بلوار امامت،
بعد از دانشگاه پیام نور،
نرسیده به دانشگاه شهاب دانش
تلفن: 32807577-025
قم، خیابان ساحلی، نبش کوچه 23
تلفن خوابگاه: 37725700-025
آدرس پورتال: https://qom.nus.ac.ir/boys
آدرس کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا ویژه دانشجویان(آموزشی ودانشجویی)
https://eitaa.com/QomNusBoys
آدرس کانال ایتا دانشگاه ملی مهارت واحد استان قم
https://eitaa.com/QomNus
سامانه جامع آموزش(بوستان):