در حال بارگذاری ...
یکشنبه 9 دی 1403

سوالات پرتکرار واحد آموزش وپژوهش آموزشکده فنی وحرفه ای پسران قم

سوالات پرتکرار مربوط به واحد آموزش، آموزشکده فنی پسران قم

سئوالات و موضوعات پر تکرار  واحد آموزش:

مدت زمان پاسخ به نامه­های اسالی از سایر مراکز آموزشی ، ادارات و غیره ؛

  • بین 5 الی 10 روز کاری پس از ثبت نامه وارده در دبیرخانه و رسیدن به واحد آموزش

محل اعلام زمان و شرایط انتخاب واحد، شروع ترم، حذف و اضافه، تک درس، میهمانی، انتقالی و سایر اطلاعیه های آموزش؛

  • اطلاعیه های آموزش در کانال دانشجویی ایتا به آدرس @btcqom و سایت دانشگاه منتشر می­شود.
  • همچنین بخشی از اطلاعیه­ها، هنگام ورود به سامانه بوستان در صفحه اول نمایش داده می­شود که در منوی راهنما و اطلاعات ورژن هم قابل دسترسی است.

فراموشی کلمه عبور جهت ورود به سامانه بوستان؛

  • با وارد کردن کد ملی در بخش کد ملی و کلیک روی عبارت کلمه عبور خود را فراموش کرده ام، کلمه عبور به شماره همراه ثبت شده در سامانه بوستان ارسال می شود. دانشجویان اتباع به جای کد ملی از شماره دانشجویی در بخش کد ملی استفاده کنند.

عدم امکان ورود به سامانه سمیاد (سامانه آموزش مجازی دانشگاه)؛

  • با مراجعه به سامانه بوستان در بخش تیکت، مشکل ورود به سمیاد اطلاع داده شود تا کارشناس مربوطه جهت بروز رسانی رمز ورود اقدام نماید

نحوه دریافت کارت دانشجویی؛

  • امکان دریافت فایل کارت دانشجویی از سامانه بوستان برای دانشجویان فراهم شده است.

زمان و نحوه صدور گواهی اشتغال به تحصیل و مدت اعتبار آن؛

  • بعد از تثبیت انتخاب واحد دانشجو در سامانه بوستان، با مراجعه به منوی مربوطه در همین سامانه فایل گواهی اشتغال به تحصیل قابل دریافت است. در صورتیکه این بخش غیر فعال بود، به صورت حضوری مراجعه شود.
  • اعتبار گواهی صادر شده در هر ترم تا پایان همان ترم است، در صورتی که دانشجویی فاقد انتخاب واحد باشد، امکان دریافت گواهی وجود ندارد.

علت عدم امکان انتخاب واحد برای دانشجو در بازه زمانی انتخاب واحد؛

  •  سنوات مجاز دانشجو پایان یافته است، دانشجوی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دارای 4 ترم سنوات عادی است و اگر واحدهای خود را در این 4 ترم به اتمام نرساند، باید از امور دانشجویی تقاضای سنوات ارفاقی کند، این مهم از طریق درخواست در سامانه سجاد امکان پذیر است که قبل از شروع ترم، در زمان اعلام شده توسط دانشگاه، باید انجام شود.
  •  بدهی مالی برای دانشجوی شبانه، همچنین دانشجوی روزانه واجد شرایط پرداخت، فاقد مجوز مالی است و باید بدهی را پرداخت کند.
  •  نقص پرونده به خصوص نداشتن یا تحویل ندادن معافیت تحصیلی، امکان انتخاب واحد برای دانشجو را غیرممکن می­کند که پس از رفع آن، مجوز انتخاب واحد داده می شود.

زمان و شرایط درخواست مرخصی ترم؛

  • زمان: مرخصی ترم قبل از شروع ترم و به صورت کتبی با مراجعه حضوری به کارشناس رشته در اداره آموزش است.
  • دانشجو می­تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیلی، در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.
  • مدت مجاز مرخصی پزشکی، در صورت تأیید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزشی، حداکثر دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است، بررسی سایر مصادیق مرخصی تحصیلی مانند) ماموریت همسر یا والدین و ( . . . حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات مجاز، در اختیار شورای آموزشی دانشگاه است.

زمان و شرایط درخواست حذف ترم

  • در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات تحصیلی امکانپذیر است.
  • دانشجو فقط یک بار در کل دوره مجاز به استفاده از حذف ترم است.
  • دانشجویان با سنوات ارفاقی اجازه حذف ترم را ندارند.

* حذف ترم و مرخصی در سنوات دانشجو محسوب می­شود، مگر اینکه مدارک معتبر قابل ارائه به دانشگاه داشته باشد، تا در شورای آموزشی مطرح شود و اگر دلایل قابل قبول شورا بود، مرخصی بدون احتساب در سنوات لحاظ شود.
دانشجو باید به افزایش سنوات خود دقت داشته باشد، همچنین به این نکته که ممکن است برخی از دروس او در ترم آینده ارائه نشود. عواقب ناشی ازین موارد با دانشجوست.

نمره قبولی دروس؛

  • حداقل نمره قبولی هر درس، 10 است.
  • دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال­های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره­ های مردودی قبلی در ریزنمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می ماند اما این نمره ها در محاسبه میانگین کل دوره بی­اثر و صرفاً آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود، البته مشروطی دانشجو در نیمسال های قبلی را خنثی نمی­کند.

در چه شرایطی دانشجو مشروط می­شود؛

  • چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی، کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می شود. دانشجوی مشروط، در نیمسال بعدی حداکثر می تواند تا 14 واحد درسی انتخاب کند.

کدام دسته از دانشجویان به کمیسیون موارد خاص نیاز دارند؛

* دانشجویان دو ترم مشروط و بیشتر به شرط دارا بودن معدل بالای 10

* کلیه دانشجویانی که وارد ترم 5،  6و7 می­شوند (اعم از کاردانی و کارشناسی)

این دانشجویان پس از اعلام رأی موافقت کمیسیون ممکن است نیاز به سنوات ارفاقی از سوی نظام وظیفه داشته باشند که باید با کارشناس نظام وظیفه هماهنگ شود.

زمان و نحوه درخواست تک­درس (معرفی به استاد)؛

  • از طریق سایت دانشگاه و کانال­ ارتباطی ایتا به آدرس @btcqom، بازه زمانی اخذ دروس تک­درس، پس از اعلام نمرات در هر ترم، اعلام می شود و دانشجو با رعایت شرایط اخذ تک­درس، می تواند درخواست خود را طبق دستورالعمل اعلامی در اطلاعیه، ثبت نماید. پس از بررسی درخواست­ها اسامی دانشجویان واجد شرایط اعلام می گردد.

شرایط و نحوه فارغ­التحصیلی؛

  • در صورتی که دانشجو تمام واحدهای خود را با نمره قبولی گذرانده باشد و این نمرات در سامانه بوستان ثبت شده باشد، میتواند برای فارغ التحصیلی بر اساس آنچه در فایل راهنما موجود در سایت دانشگاه آمده، اقدام نماید.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی؛

  • فایل راهنما موجود در سایت دانشگاه مطالعه و طبق دستورالعمل مراحل انجام شود.

نحوه دریافت گذرنامه؛

  • هر دانشجو در برگه معافیت تحصیلی یک کد به نام کد سخا دارد. وارد سامانهhttps://epolice.ir  شده و با کد سخا درخواست ثبت گردد. پس از آن با آقای شیخ­زاده با شماره 02537769452  تماس گرفته شود.-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سوالات پرتکرار گروه  پژوهش ، فناوری ، کارآفرینی و ارتباط با صنعت 

 

مراحل اخذ درس پروژه  :

  1. رشته هایی که درس پروژه با مشخصات توضیحات ذیل را دارند :

الف :  دوره کاردانی : رشته های الکترونیک عمومی و نرم افزار کامپیوتر

ب :  دوره کارشناسی :  رشته های مهندسی تکنولوژی الکترونیک ، مهندسی تکنولوژی برق قدرت ، مهندسی حرفه ای مکانیک خودرو ، علمی کاربردی معماری  و مهندسی تکنولوژی کامپیوتر نرم افزار

2.دارا بودن شرایط اخذ درس پروژه  

دانشجو می بایست برای اخذ درس پروژه یا طرح نهایی ، حداقل 50 واحد درسی را گذرانده باشد.

3.انتخاب واحد درس پروژه در زمان انتخاب واحد و یا حذف و اضافه ( به شرط داشتن مجوز انتخاب واحد)

4.دانلود فرم تعیین عنوان پروژه ازسایت آموزشکده ( فرم های شماره 1 و 6  ) ( دریافت فایل - بخش گروه پژوهش و ارتباط با صنعت )

5.هماهنگی با اساتید راهنمای تعیین شده توسط گروه آموزشی مربوطه که ابتدای هر نیمسال اطلاع رسانی می شود ( درخصوص تعیین عنوان پروژه و ارسال فرم شماره یک تکمیل شده به استاد راهنما )

6.پس از تکمیل و ارسال فرم شماره یک به استاد راهنما ، موضوع پروژه در گروه آموزشی مربوطه مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و مصوبه گروه آموزشی توسط استاد راهنما به دانشجو اطلاع رسانی می شود ، دراین حالت چنانچه به اصلاح فرم نیاز باشد ، اصلاحات لازم توسط استاد راهنما به دانشجو اطلاع رسانی خواهد شد و دانشجو موظف به انجام اصلاحات در فرم پروژه و ارسال مجدد فرم  به استاد راهنما می باشد .

7.شروع مراحل انجام پروژه تا تکمیل آن صرفا از طریق هماهنگی با استاد راهنمای پروژه صورت پذیرد.

8.پس از اتمام پروژه ، به استاد راهنمای خود ، درخواست زمان برای دفاع از پروژه خود را ارائه و در زمانی که توسط گروه آموزشی جلسه دفاعیه برای شما تعیین و توسط استاد راهنما به شما اطلاع رسانی می گردد ، حضور داشته باشید . (  به همراه فرم شماره 6 و سایرمستندات مورد نیاز)

9.پس از جلسه دفاعیه پروژه ، جهت ثبت نمره آن توسط واحد آموزش ، مستندات آن را که توسط گروه آموزشی تعیین و تائید می شود به گروه پژوهش و ارتباط با صنعت ارائه نمایید.

توضیح ضروری : درصورتیکه دانشجو حداکثر تا 40 روز بعد از آخرین آزمون نیمسالی که پروژه را انتخاب واحد نموده ، نتواند کلیه مراحل بالا را انجام و مستندات پروژه را به گروه ارتباط با صنعت ارائه نماید ، نمره دانشجو در این درس صفر منظور خواهد شد و دانشجو موظف به انتخاب واحد این درس در نیمسال های بعدی خواهد بود    ( به شرط داشتن مجوز انتخاب واحد )

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مراحل اخذ درس کارآموزی :

  1. دارا بودن شرایط اخذ درس کارآموزی

دانشجویانی که در چارت دروس رشته تحصیلی خود ، یک درس کارآموزی دارند ( در دوره کاردانی رشته های  الکترونیک عمومی ، عمران ، مکانیک خودرو ، حسابداری ، ساخت و تولید ، نرم افزار کامپیوتر ، معماری ، حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ، فتوگرافیک و شبکه های کامپیوتری  و در دوره کارشناسی رشته های مهندسی الکترونیک ، مهندسی برق قدرت ، مهندسی مکانیک خودرو ، معماری ، مهندسی کامپیوتر و حسابداری ) می بایست برای اخذ درس کارآموزی حداقل 50 واحد درسی را گذرانده باشند. و دانشجویانی که در چارت دروس رشته تحصیلی خود ، دو درس کارآموزی دارند ( کارآموزی 1 و کارآموزی 2 ) ( در دوره کاردانی رشته الکتروتکنیک و دردوره کارشناسی مهندسی اجرایی عمران ) برای اخد درس کارآموزی 1 ، حداقل 35 واحد درسی و برای اخذ درس کارآموزی 2 ، حداقل 50 واحد درسی را گذرانده باشند.)   ضمنا دانشجو درنیمسالی که درس کارآموزی را انتخاب واحد می نماید می بایست غیر از پنجشنبه ، 2 روز در برنامه هفتگی خود کلاسی نداشته باشد.

2.انتخاب واحد درس کارآموزی در زمان انتخاب واحد و یا حذف و اضافه( به شرط داشتن مجوز انتخاب واحد)

3.دانلود فرم تعیین محل کارآموزی از سایت آموزشکده  ( فرم شماره 1 ) (دریافت فایل -  قسمت گروه پژوهش و ارتباط با صنعت )

4.هماهنگی با مدیر گروه محترم رشته مربوطه در خصوص موافقت با انتخاب محل کارآموزی

دانشجویان رشته های الکترونیک ، برق و کامپیوتر با جناب آقای مهندس عبدالحسینی

دانشجویان رشته های مکانیک خودرو ، عمران ، معماری و حرارت مرکزی و تهویه مطبوع با جناب آقای مهندس بحرینی

دانشجویان رشته های حسابداری ، فتوگرافیک و تربیت بدنی با جناب آقای قنبری

5.پس از تائید موافقت مدیرگروه محترم رشته با محل کارآموزی ، دانشجو می بایست اطلاعات مورد نیاز در فرم کارآموزی را تکمیل و توسط سرپرست محل کارآموزی تائید ( مهر و امضاء ) نماید.

6.دانشجو می بایست فرم تکمیل و تائید شده در مرحله پنج را به مدیرگروه خود ارائه نماید.

7.پس از تائید فرم کارآموزی توسط مدیر گروه رشته خود ، و به منظور صدور نامه معرفی به محل کارآموزی ، فرم تائید شده را به گروه ارتباط با صنعت ارائه نمایید. 

8.پس از گذشت 2 روز از ارائه فرم تکمیل وتائید شده کارآموزی به واحد ارتباط با صنعت ، نامه معرفی به محل کارآموزی را از دبیرخانه دریافت نمایید.

نکته  : چنانچه قبل از صدور نامه کارآموزی ، دانشجو مبادرت به حضور در محل کارآموزی نماید ، مشمول بیمه حوادث در زمان کارآموزی نبوده و عواقب آن به عهده دانشجو خواهد بود.

9.شروع دوره کارآموزی صرفا با هماهنگی استاد کارآموزی ( که از سامانه بوستان قابل دریافت است ) صورت پذیرد ، براین اساس چنانچه دانشجو بدون هماهنگی و موافقت استاد کارآموزی مبادرت به حضور در محل کارآموزی نماید ، ساعات آن قابل محاسبه نخواهد بود.

10. هرگونه تغییر در ساعات حضور در محل کارآموزی نیز می بایست با هماهنگی استاد کارآموزی صورت پذیرد.

11.دفترچه گزارش کار کارآموزی را نیز می توانید از سایت آموزشکده ، از قسمت فرم های قابل دانلود گروه پژوهش دریافت نمایید.

12.پس از اتمام کارآموزی ، دفترچه کارآموزی را تکمیل و به همراه گزارشات مصور دیگری که استاد کارآموزی و یا گروه آموزشی مربوطه مشخص می کند به استاد کارآموزی خود تحویل نمایید.

13.چنانچه دانشجو بعد از گذشت 40 روز از آخرین آزمون نیمسالی که کارآموزی را انتخاب واحد نموده ، نتواند دوره کارآموزی را به اتمام برساند ، نمره کارآموزی در این درس صفر منظور و دانشجو موظف به انتخاب آن در نیمسال های بعدی ( به شرط مجوز انتخاب واحد) خواهد بود.